IZLOŽBA MILIJE NEŠIĆA, LAUREATA NAGRADE STOJAN ĆELIĆ

26.06.2018
Printer-friendly version
  
  

Rođen je 1934. S ocem, majkom i dva brata najranije detinjstvo je proveo na periferiji Niša. Za vreme Drugog svetskog rata porodica je na dedinom imanju u selu Bresničići, blizu Prokuplja, gde su nastala prva „vajarska“ dela. Godine 1950. đak je gimnazije u Nišu. Prizor koji je ugledao preko zida gimnazijskog dvorišta odredio je dalju njegovu sudbinu. Video je bele antičke skulpture u nadprirodnoj veličini, koje su na jesenjem suncu crtali učenici Srednje umetničke škole. Nakon mesec dana i vanredno položenog ispita, po dozvoli Ministarstava prosvete Republike, Nešić im se pridružio. Kao učenik završnog razreda Srednje umetničke škole Nešić je skulpturu, visoku preko pet metara, Izgradnja, industrija, kultura grada Niša, izveo direktno u gipsu. 

Upisuje se na Akademiju (danas Fakultet) likovnih umetnosti u Beogradu, odsek Vajarstvo, 1956. a 30. juna 1964, pošto je položio propisane ispite i odbranio svoj stručni rad povoljno ocenjen, stekao je titulu magistra.

Ceo život je posvetio umetnosti radeći kao samostalni umetnik u Beogradu, čiji je stanovnik i danas.  Prva plata, kako Nešić voli šaljivo da kaže, je penzija koju je stekao posle mnogo godina i decenija teškog ali požrtvovanog života posvećenog umetnosti.

Biografija mu je prebogata umetničkim sadržajem jer je Nešić svestrani umetnik, koji se bavio (kažemo bavio jer u poznim godinama svog života sada sabira utiske pređenog životnog puta i rada) skulpturom, performansom, fotografijom, objektima, slikom, crtežom, pisanjem.

Kao mladi skulptor bio je prihvaćen i shvaćen (dobija nagrade i društvena priznanja i pozitivne stručne recenzije za svoj rad) a onda je došao period potpunog nestajanja iz kritičarskog fokusa i skoro zaborava.   

Jedan značajan deo iz bogatog i raznovrsnog opusa Milije Nešića ostao je u senci kako predhodnog tako i potonjeg njegovog stvaralaštva. Na razmeđi URBANIH-KONKRETNIH SKULPTURA (nastalih sredinom i u drugoj polovini sedme decenije XX veka) i MRDALICA (prva samostalna IZLOŽBA MRDALICE u Galeriji Kulturnog centra Beograda, 1979)Nešić je s akcijama na pesku Novog Beograda (1972-76) bio jedan od pionira performansa u Srbiji.

Ciklus URBANIH-KONKRETNIH SKULPTURA Milije Nešića je doživeo ne samo afirmaciju u tadašnjoj Jugoslaviji već je dobio i međunarodna priznanja. Ipak, ova skulptura zamišljena kao monumentalno delo, a ne svedeno na galerijski format, nikada (sem u retkim prilikama kada je učestvovao na izložbama PROSTOR ili na vajarskim simpozijumim) nije realizovana u dimenzijama koje je autor zamislio. Sa žaljenjem je u sveskama ostavio veliki broj crteža nazvavši ih Moj imaginarni svet – Neostvareni snovi.

Akcijama na novobeogradskom pesku Milija Nešić se svrstava u avangardiste mimo grupe mlađih umetnika okupljenih sedamdesetih godina oko Studentskog kulturnog  centra koji su delovali uz društvenu–institucionalnu podršku. Nešić je tada stvarao na margini, usamljen u svojim istraživanjima bez stručne i društvene podrške. Njegovo delo iz tog vremena ostalo je  neprepoznato.

Predlogom da Milija Nešić bude drugi dobitnik nagrade STOJAN ĆELIĆ umetnik, kritičar i teoretičar, akademik, koju je MUZEJ ZEPTER ustanovio 2014. godine, uveliko je bila želja da se na jednom mestu obradi celokupno Nešićevo delo a posebno da se skrene pažnja stručnjacima da konačno „pročitaju“ upravo ovu stvaralačku avanturu Milije Nešića, koliko zbog umetničkih dometa toliko i zbog snažnog socijalnog angažmana tih dela.

Danas, i dugo vremena unazad, Miliju Nešića laička javnost prepoznaje samo po mrdalicama. Ali u golemom opusumrdalica, te antiforme, kako je sam autor naziva, bogat je raspon markiranja društvenih anomalija, upozorenja i kritike.

Izložba MILIJA NEŠIĆ – UMETNOST PULSIRA KOSMOSOM kao i monografija o umetniku, koja se ovom prilikom objavljuje, pružaju na uvid celokupno umetničko delo koje opstojava decenijama.

Autori monografije su istoričari umetnosti Ivana Simeonović Ćelić i Savo Popović a njenu promociju zakazujemo za septembar mesec.

PREDMET IDEJE 6 /
THE OBJECT OF AN IDEA 6, 1968
čelik i bojeni lim / steel and painted tin

HOMO DUPLEX, 1992
panel, šper ploča, boja, najlon /
pressed wood, plywood,paint, nylon

  
 BORBA ZA PROSTOR / STRUGGLE FOR SPACE
Iz opusa ŽIVOT, PROSTOR, VREME / 
From the cycle LIFE, SPACE, TIME, 1972-1976